Begroeting en Ontvangst & Verbale / Non-verbale communicatie

Workshop 1 : Begroeting en Ontvangst & Verbale en Non-verbale communicatie

 

 

Ontvangst van klanten & Verbale / Non-verbale communicatie


In dit onderdeel wordt het eerste contact met de klant besproken.
Wat wel en wat niet te doen.De eerste indruk die je klant opdoet begint al bij aankomst bij het bedrijf.

Is er parkeerplek?
Hoe ziet de ingang eruit?
Is er een duidelijke route naar de showroom?
Hoe ziet de werkplek van de verkoper eruit en niet geheel onbelangrijk hoe ziet de verkoper er zelf uit?

Na onderzoek blijkt dat een klant binnen 8 seconden een beeld en oordeel vormt bij een eerste kennismaking
Het is dus belangrijk dat je altijd voorbereid bent op het maken van een goede eerste indruk.

Onthoud daarbij de belangrijkste regel bij iedere ontmoeting:
‘Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk.’

Kleding en uiterlijke verzorging spelen hierin een grote rol.
Voordat je ook maar één woord hebt gezegd, heeft een klant je al gezien en
heeft hij een indruk gekregen.Die eerste indruk ontstaat onder andere door je kleding en houding.

De regels daarvoor veranderen voortdurend en verschillen per bedrijf en per merk.
Draag kleding die past bij wie je bent, waar je werkt en wat je doet.
Bij elk merk en bij elk bedrijf gelden andere regels. Je zult je daaraan moeten aanpassen.
Klanten hebben een bepaalde verwachting van jouw bedrijf waar ook jij aan dient te voldoen.

 

 

Verbale en Non-verbale communicatie.


Nadat de prospect hartelijk is ontvangen en begroet, breekt de volgende fase in het verkoopgesprek aan.
De kwalificatie oftewel het verkrijgen van de eisen en wensen welke de prospect bewust en onbewust aan zijn auto stelt.
Deze informatie is verderop in het verkoopgesprek onmisbaar.

Deze kwalificatiefase is een gesprek tussen verkoper en prospect. Communicatie dus.
Aangezien deze communicatie zo belangrijk is voor de afloop van het verkoopgesprek,
wordt er tijdens deze workshop aandacht besteed aan o.a. de verbale en non-verbale communicatie, luisteren en vraag-technieken.

 

Wat leert uw werknemer tijdens deze workshop:
De klant op correcte wijze ontvangen, rekening houdend met o.a. de volgende
punten:

  • Eerste indruk
  • Kleding, houding en uiterlijk
  •  Wanneer en hoe contact leggen
  • Verwelkomen en voorstellen
  • Redenen benoemen voor showroombezoek
  • Verschillende soorten klantengedrag herkennen, benoemen en aansluiten bij
  • rekening houdend met o.a. de volgende punten
  • Klantengedrag volgens het DAS-model
  • Kenmerken van dominant, afstandelijk, sociaal open en gesloten gedrag
  • beschrijven
  • Verkopergedrag
  • Effecten van klant- en verkopergedrag
  • Lichaamstaal Vraagtechnieken Luisteren

 

Twitter