Informatie over de training

 

De voornaamste taken van een verkoper zijn de volgende.Voordat een verkoper daadwerkelijk een product of dienst kan gaan verkopen, gaat er nog het één en ander aan vooraf. Dit traject wordt “pre sales” genoemd.De sales manager heeft een verkoopplan opgesteld. Op basis van dit plan gaat de verkoper zich verdiepen in de mogelijke klanten. Het eerste contact met de klant behoort ook tot het traject van pre sales.

Na het pre sales traject kan het echte verkoopgesprek gaan beginnen. Je moet je als verkoper gaan verdiepen in de situatie van de klant. Zorg ervoor dat je veel informatie verzamelt, waardoor je geen overbodige vragen stelt aan de klant.

Hierdoor heb je meer tijd om de “juiste vragen” te stellen.

Door het stellen van bepaalde impliciete vragen, wordt het probleem door de klant zelf geformuleerd. Hier kan jij als verkoper mooi op inspelen door de klant ervan te overtuigen dat jíj de oplossing voor het probleem hebt. Vervolgens sluit je de daadwerkelijke verkoopt.

Na het daadwerkelijke verkoopproces volgt het “after sales” proces. De besteling moet natuurlijk nog geleverd worden. Je contacteert de klant om te horen of hij tevreden is met zijn aankoop. Eventueel kan je ook vragen stellen over mogelijke verbetering. Vanzelfsprekend moet deze afspraak vastgelegd worden en opgeslagen. Je zet de gegevens van de klant in een systeem. Ook offertes en orders plaats je hierin. Hiermee maak je een begin van een klantengeschiedenis. Later kan je dus precies terug kijken wat je met een bepaalde klant (ooit) afgesproken hebt. Als het verkoopproces beëindigd is, moet je in principe weer opnieuw beginnen. Nu moet je de producten of diensten weer aan een ander verkopen. Feit is dat het gemakkelijk is, en minder tijd in beslag neemt, om je dienst of product te verkopen aan een bestaande klant. Een bestaande klant is iemand waarmee je al eerder zaken gedaan hebt.

Daarom is het erg effectief om relaties met klanten goed te onderhouden.

Zorg dat de klanten zich betrokken voelen met jou en de organisatie, zodat ze niet naar de concurrent stappen. Als verkoper moet je ook vaak in verschillende rollen deelnemen. De ene keer ben je een ‘vriend’ van de klant en de andere keer ben je de onderhandelaar. Als verkoper heb je dus een erg afwisselende baan. Vooral het contact met de klanten staat voorop!

Waar moet je als verkopen goed in zijn? Een verkoper moet de volgende eigenschappen bezitten: -Goed kunnen onderhandelen; -Tijdens het onderhandelen denk je aan de doelstellingen van het bedrijf. -Je moet goed voorbereid zijn voor je gaat onderhandelen. -Commercieel inzicht hebben; -Goed kunnen luisteren; -Luister goed naar je klant. Stel eventueel vragen. Je moet erachter komen wat een klant nog mist. -Productkennis; -Je moet weten wat je verkoopt. -Verkoopvaardig zijn.

Twitter