Begroeting en Ontvangst & Verbale / Non-verbale Communicatie

Workshop 1 : Begroeting en Ontvangst & Verbale en Non-verbale communicatie Detailhandel

Begroeting en Ontvangst.

In dit onderdeel wordt het eerste contact met de klant besproken.
Wat wel en wat niet te doen.
De eerste indruk die je klant opdoet begint al bij de binnenkomst.
Is je winkel overzichtelijk? Duidelijke artikelen en infromatie? Wordt de klant uitgedaagd om je winkel te bezoeken? Hoe ziet de verkoper er zelf uit?

Een klant heeft zich al snel een eerste indruk van jou en van je winkel gevormd, vaak al binnen
8 seconden! Het is dus belangrijk dat je altijd voorbereid bent op het maken
van een goede eerste indruk van zowel jezelf als van je winkel.

Onthoud daarbij de belangrijkste regel bij iedere ontmoeting:
“Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk.”

Kleding en uiterlijk.
Voordat je ook maar één woord hebt gezegd, heeft een klant je al gezien en
heeft hij een indruk gekregen. Die eerste indruk ontstaat onder andere door je kleding en uiterlijk.
De regels daarvoor veranderen voortdurend en verschillen per bedrijf en per merk.
Draag kleding die past bij wie je bent, waar je werkt en wat je doet.
Bij elk merk en bij elk bedrijf gelden andere regels. Je zult je daaraan moeten aanpassen.
Klanten hebben een bepaalde verwachting van jouw bedrijf waar ook jij aan dient te voldoen.
Hoe ontdek je wat de verwachtingen zijn van je klanten?

Verbale en Non-verbale communicatie.

Nadat de prospect hartelijk is ontvangen en begroet, breekt de volgende fase in het verkoopgesprek aan.
De kwalificatie oftewel het verkrijgen van de eisen en wensen welke de prospect bewust en onbewust aan zijn aankoop.
Deze informatie is verderop in het verkoopgesprek onmisbaar.
De klant geeft bijvoorbeeld aan dat 300 bel minuten veel te veel zijn. Hij belt immers maar 15 minuten per dag.
Maar neem even de tijd om dit aantal keer 30 dagen te doen en dan zit je al ver boven de 300 minuten.

Deze kwalificatiefase is een gesprek tussen verkoper en prospect.
Communicatie dus. Aangezien deze communicatie zo belangrijk is voor de afloop van het verkoopgesprek wordt er tijdens deze workshop aandacht besteed aan o.a. de verbale en non-verbale communicatie, luisteren en vraagtechnieken.

Wat leert uw werknemer tijdens deze workshop: 

Vanuit klantentypologieën de behoeften, de interesses en de financiële mogelijkheden van de klant vaststellen

De behoeften, de interesses en de financiële mogelijkheden van de klant vaststellen m.b.v:

  • Lichaamstaal
  • Vraagtechnieken
  • Luisteren

Klanten Typologieën

De klant op correcte wijze ontvangen, afhankelijk van de situatie, rekening houdend met o.a. de volgende punten:

  • Eerste indruk;
  • Uiterlijke verzorging;
  • Wanneer contact leggen;
  • Voorstellen;
  • Vooroordelen;
  • Houding.

 

Twitter