Voertuig taxatie / waardebepaling

 

Workshop 4 : Auto Taxeren

Stel je eens voor dat een dealer jaarlijks 100 nieuwe auto’s verkoopt.
Uitgaande van de vuistregel dat uit vier contacten gemiddeld één hot prospect komt, zullen er dan ruim 400 eventueel in te ruilen auto’s moeten worden getaxeerd.
Daarbij komt nog de inruil op inruiltaxaties. Al met al kun je dan al gauw op zo’n 500 taxaties per jaar komen.

Wanneer we de gemiddelde waarde van de te taxeren auto op ongeveer € 7.500,- stellen, spreken we over een totale waarde van € 3.750.000,-.

Tegenover die 100 auto’s die op jaarbasis verkocht worden staat een even groot aantal auto’s dat de dealer als inruiler inkoopt. Dit komt dus neer op € 750.000,-.

Misschien dat bovenstaande cijfers je een idee geven van de geldbedragen die omgaan in het inruiltraject.
Heel merkwaardig is dat juist in dit onderdeel van de autobranche zo vaak elke professionele aanpak ontbreekt.
In de meeste andere branches worden voor een fractie van deze bedragen complete strategieën uitgedacht en uitgevoerd.


Wat leert uw werknemer tijdens deze workshop:

De deelnemer taxeert de inruilauto van de klant en bepaalt de inruilwaarde.
Hij schat vlot in wat er aan de personenauto gedaan moet worden om de personenauto te kunnen verkopen en wat de verkoopbaarheid van de personenauto zal zijn. Hij maakt een inschatting van de mogelijkheid van doorverkoop aan derden, waarbij hij rekening houdt met de voorraadmix.
Eventueel vraagt hij advies aan de Verkoopmanager of de Werkplaatsmanager. Hij legt het inruilbedrag voor aan de klant en bespreekt dit met hem. Hij maakt nieuwe afspraken over de inruilprijs indien er schade aan het motorvoertuig is dat ter inruil aangeboden wordt, die bij het maken van de inruilprijs nog niet aanwezig was

 

 

 

Twitter